Logo ACEBA

Memòria ACEBA: L'any 2013 comptem amb 470 professionals que ofereixen serveis de salut a gairebé 260.000 ciutadans de Catalunya

17 d'octubre de 2014

L’Associació Catalana d’Entitats de Base Associativa (ACEBA) incrementa 25.000 persones ateses respecte l’exercici 2012. Aquest augment d’usuaris es deu en bona part a la incorporació de Muralles Salut SLP, que des de l’abril de 2013 esdevé un Equip d’Atenció Primària autogestionat pels seus propis treballadors. Es tracta del segon CAP autogestionat de la comarca de Tarragona, i de l’onzè en tot el territori català.

 

 

El model EBA (Entitat de Base Associativa) es basa en una societat de professionals de la salut, integrats per metges, infermers i odontòlegs, que constitueixen una empresa i mitjançant un concurs públic gestionen una Àrea Bàsica de Salut (ABS). Les EBA són proveïdors de l’Atenció Primària per al sistema de Salut públic. El CatSalut és l’organisme que regula aquestes Àrees Bàsiques de Salut i en fixa els objectius anuals, establerts en el Pla de Salut.

 

Des de l’any 2013, ACEBA compta ja amb 11 EAPs autogestionats, 6 dels quals es troben a la Regió Sanitària de Barcelona (RSB), 2 a Osona, 2 a Tarragona i 1 a Girona. En aquest exercici l’entitat ha continuat promovent i millorant l’eficiència de l’autogestió. Diferents EBA han incorporat el Canal Pacient en la gestió del seu treball diari, obtenint-ne resultats satisfactoris. L’ús de les TIC, la comunicació online amb el pacient i l’entrada d’algunes centres a les xarxes socials són una clara aposta per la millora de la informació i la comunicació amb el pacient a través de nous canals.

 

Un any més, les EBA de la RSB han tornat a destacar entre els millors Equips Benchmark, amb l’EAP Sardenya capdavanter amb una nota final de 8,81, seguit per l’EAP Sarrià Vallvidrera Les Planes amb un 8,42, l’EAP Dreta de l’Eixample amb un 7,93, l’EAP Vallcarca-Sant Gervasi amb un 7,59 i l’EAP Poble Sec amb un 7,33.

 

Aquests resultats excel·lents són fruit del model d’autogestió que permet optimitzar processos de treball i focalitzar-se en el millora del servei mèdic i l’atenció al ciutadà. En aquesta línia les xifres confirmen que el grau de satisfacció dels usuaris de totes les EBA és superior al grau de satisfacció global de la resta de Centres d’Atenció Primària de Catalunya (7,90). L’EAP Albera Salut aconsegueix una puntuació de 8,38 en la satisfacció dels usuaris, seguit de l’EAP Sarrià, amb un 8,31, i l’EAP Vallcarca-Sant Gervasi amb un 8,25.

 

Podeu conèixer les xifres i resultats de l’Associació consultant la Memòria ACEBA 2013 bé sigui en el format breu (tríptic), o en el document extens.